Spring til indhold

Principper

I skolebestyrelsen arbejder vi løbende med principperne. Her på siden kan du finde de seneste principper.

 

Luk alle
Åben alle

Vedtaget i Skolebestyrelsen den 11. marts 2022

Rammer

  • Der er frit skolevalg, hvis der er plads på den ønskede skole - højst 24 elever
  • Hvis forældrene har et barn indskrevet på den ønskede skole, har også søskende ret til optagelse, dog ikke hvis søskende går på Vipperød i udskolingen grundet naturlig overgang fra Ågerup skole efter 6.kl.
  • Skolelederen er ansvarlig for, at der arbejdes med løsningsforslag, der i videst muligt omfang sikrer færrest mulige huller i klasserækken
  • Byrådet anbefaler, at børnenes placering i videst muligt omfang tilgodeser, at barnet får den korteste vej til skole
  • Byrådet anbefaler, at søskende i videst muligt omfang, går på samme skole
  • Skolelederen har det overordnede ansvar for klassedannelsen, og beslutter ud fra byrådets rammer og bestyrelsens principper

Principper for klassedannelse

På baggrund af styrelsesvedtægten samt byrådets anbefalinger tilstræbes:

  • at der arbejdes med hele årgangen som en enhed. Er elevtallet 29 eller flere normeres der som to klasser. Der arbejdes ud fra principper omkring holddelinger alt efter børnegruppens behov fagligt og socialt.
  • at der anvendes samordnet undervisning frem for at skabe huller i klasserækken
  • at børnene får kortest mulig vej til skole 
  • at søskende så vidt muligt går på samme matrikel (0.-6. klasse)
  • at forældrenes ønske om valgte matrikel, så vidt muligt tilgodeses

I tilfælde af konflikt mellem afstands- og søskendekriterier er der søskendekriteriet der prioriteres.

Principper for klassesammenlægning 

Skolelederen vurderer sammen med lærere på årgangen ud fra de konkrete tilfælde, hvad der er det pædagogisk mest forsvarlige. 

Overgangen fra mellemtrin til udskoling
Alt efter klassestørrelser, elevernes behov fagligt og socialt vurderes det om de eksisterende 6.klasser opbrydes eller ej, eller om man arbejder ud fra en årgangstankegang, hvor holddelinger tager afsæt i social og faglig trivsel for alle børn.

Fra starten af 6. klasse intensiveres samarbejdet mellem Ågerup og Vipperød både på elev- og voksenplan. Der udarbejdes en plan for samarbejdet ved årsplanlægningen, som både elever og forældre inddrages i. Der afholdes elevsamtaler, hvor eleverne høres i forhold til både social og faglig trivsel. Elevsamtalerne ses som vigtige i det videre arbejde med klasser eller anden holddannelse.

Andre klassesammenlægninger
Ved alle klassesammenlægninger udarbejder skolelederen samarbejdsaftale med de berørte klasselærere, der beskriver de aftalte tiltag og tidsplan, der sikrer at gøre sammenlægningen så god og tryg som mulig. Ligeledes inddrages eleverne i de pågældende klasser. 

Skolelederen sikrer at der samarbejdes på årgangene på tværs af Vipperød og Ågerup gennem hele grundskoleforløbet, så der sikres en naturlig og tryg overgang for alle elever til overbygningen

Vedtaget i skolebestyrelsen den 11. marts 2022

I Holbæk Kommune som i resten af Danmark er der frit skolevalg.

Vipperød og Ågerup skole er to skoler med fælles ledelse og medarbejdere, som kan arbejde på begge skoler. 

Der er ikke frit valg for klasseskift mellem de to skoler- det kan sidestilles med flyt mellem klasser på samme skole. Hvis forældre ønsker et barn flyttet til en anden klasse, eller hvis en elevs lærere foreslår et sådant flyt, kan det kun ske på baggrund af tvingende sociale eller faglige og dermed ganske særlige grunde. Forud for et eventuelt skift skal der have været en grundig dialog mellem skole og hjem, ligesom der skal have været arbejdet med klassefællesskabet, og hvad der ellers kan være aktuelt i det enkelte tilfælde. Det er skolens ledelse, der vurderer og træffer den endelige beslutning. Hvis skolen afviser et ønske om klasseskift, er det skolens ansvar at begrunde afslaget og sikre at der udarbejdes en handlingsplan for det videre forløb.

Vedtaget i skolebestyrelsen d.7.6.3023

Formål med ekskursioner og lejrskole princip 

Børnegruppen får oplevelser og nye indtryk i andre omgivelser. Fællesskabet i børnegruppen og de sociale relationer styrkes.

Princippet

Som en del af den daglige undervisning tager hold, klasser, årgange afsted på ekskursioner. Disse ekskursioner ligger som udgangspunkt inden for skolens almindelige undervisningstid. 

Alle klasser har mulighed for at komme på lejrskole 1-3 gange i løbet af et skoleforløb. 

Lejrskolen har til formål at give eleverne mulighed for at få deres undervisning på et andet sted end skolen. Man får mulighed for at gøre erfaringer, som ikke kan gøres i skolen med hensyn til emner og fagområder, der har tilknytning til den daglige undervisning. 

Idégrundlaget for princippet

På ekskursioner får man mulighed for, at undervisningen foregår under andre rammer og forhold end klassemiljøet og på skolen. 

På lejrskoler har man mulighed for at omsætte skolens målsætning og det inkluderende læringsmiljø i praksis, men under helt andre rammer end den kendte hverdag fra skolen. 

Ekskursioner i skoletiden

Alle klasser tager som en del af den daglige undervisning på ekskursioner. Lærerteamet omkring klassen eller årgangen vurderer sammen med ledelsen, hvor mange voksne, der deltager i en ekskursion. 

Den enkelte elevs forældre sørger for elevens forplejning under ekskursioner. 

Der er mødepligt for eleverne.

Lejrskoler 

Skolen beslutter rejsemål og inddrager elever og forældre i drøftelsen heraf. 

På Ågerup-Vipperød skole kommer en klasse på 3 lejrskoleophold, og det er en lejrskole på 2-5 dage med 1-4 overnatninger og afholdes i:

3. klasse - 2 dage og med 1 overnatning

5. klasse - 4 dage og med 3 overnatninger

8. klasse - 5 dage og med 4 overnatninger

Lejrskoleopholdet i 5. klasse afholdes fælles på tværs af 5. klasserne i Ågerup og Vipperød med henblik på relationsopbygning for elevernes fremtidige fælles skolegang på Vipperød skole fra 7. klassetrin.

På lejrskoleophold dækker skolen alle udgifter forbundet med det pædagogiske personales deltagelse og med elevernes transport, ophold, entréudgifter og lignende, dog med nedenstående budget som maximum. DSB skolerejser bookes til lejrskolerne for 5. og 8.kl. Minimum 10 uger før afrejse.

Lejrskoler budget

3. klasse 1 overnatning (100,- pr. elev) forældrebetaling 75,- madpenge 

5. klasse 4 overnatninger (950,- pr. elev) forældrebetaling 4x75 300,- madpenge

8. klasse 5 overnatninger (950,- pr. elev) forældrebetaling 5x75 375,- madpenge

Forældrene kan i fællesskab tilvejebringe midler, der kan dække udgifter, der ikke dækkes af kommunen eller skolen.

For elever, der deltager i turen, men som ikke kan/vil deltage i tilvejebringelsen af det supplerende beløb, skal resten af elevgruppen betale for disse. Dvs. alle har pligt til at deltage, men betaling er frivillig, idet al undervisning i folkeskolen er gratis. 

I øvrigt henvises til vejledningen om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen (Retsinformation.dk – vejledning nr. 12 af 23.02.99) 

Lejrskolen bevilges af skoleledelsen. Formål, rejsemål, tidspunkt, varighed og budget forelægges ledelsen skriftligt. 

I det årlige skolebudget fastlægges maksimumudgiften pr. lejrskole (eksklusiv hjemmets bidrag til forplejning) samt det antal lejrskoler, der kan afholdes i budgetåret. 

I lejrskoleopholdets budget skal altid indregnes hjemmets betaling for forplejning. I 2022 er beløbet 75,- kr. pr. dag pr. elev. 

Der deltager som udgangspunkt to lærere pr. klasse pr lejrskole. Skolen afsætter lærertimer og udbetaler diæter efter gældende regler til alle former for lejrskoler. 

Der er mødepligt for eleverne.

vedtaget i skolebestyrelsen d.6.7.2023

Formål:

  • Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre en forventningsafstemning mellem skole og hjem.
  • At skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.

Mål:

  • Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld.
  • Alle forældre og ansatte kender skolens retningslinjer for, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
  • Det er let for alle forældre at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns skoledag.
  • Skolen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.

Al kommunikation bygger på følgende gyldne regler:

  • At møde hinanden med en grundlæggende tillid til, at alle vil hinanden det bedste
  • At tage afsæt i, at alle gør deres bedste – lærere, pædagoger, forældre og børn
  • Altid at tale ordentligt om alle børn  og voksne
  • At kommunikere ærligt, gennemsigtigt og konstruktivt
  • At være nysgerrig, interesseret og undersøgende i forhold til hinandens perspektiver
Anerkendelse, imødekommenhed og en nysgerrig tone.
Overvejelser om kommunikationen skal være skriftlig eller mundtlig.
Kommunikation er også i form af billeder. Få og gode billeder

Generelt om kommunikationsformen:

  • Beskeder skrives i en åben og respektfuld tone. Undgå at bruge ironi og skriv ikke i vrede.
  • Brug ikke digitale medier til at løse konflikter eller til personlig kritik af ansatte, børn eller forældre - undgå at sende fælles beskeder herom.
  • Ved utilfredshed omkring undervisning og trivsel skrives til klasseteamet på Aula, med en anmodning om et møde eller en telefonsamtale. 
  • Det kan ikke forventes at medarbejdere er til rådighed for kommunikation udenfor tidsrummet mandag til torsdag 8-17 og fredag 8-15.

Skolen gør:

Skolen kommunikerer via Aula:

Besked på Aula: Er beregnet til dialog om ikke konfliktfyldte emner mellem elever, forældre og medarbejdere. Beskederne skal sendes som sikre, hvis emnet er følsomt og med personfølsomme oplysninger. Der kan forventes svar indenfor to arbejdsdage. 

Opslag på “overblik” i Aula: Er til informationer, hvor dialog ikke er nødvendig.

Fravær: 

Fravær registreres via Min Uddannelse. I indskoling og mellemtrin registreres hver morgen. I udskolingen registreres for hver timeskift i fagene.

Ugeplaner:

Ugeplaner er til kommunikation om timernes indhold, lektier, særlige fokusområder af både faglig og social trivsel samt andet. Alle klasser får ugeplaner som udgives hver fredag eftermiddag via Min Uddannelse. I indskolingen og på mellemtrinnet laves ugeplaner enten på Google docs eller Min Uddannelse. Alle ugeplaner linkes der til i Min Uddannelse. Det tilstræbes at ugeplanen tilpasses elevernes alder og behov for skrift og billeder. I udskolingen laves ugeplaner med opgaver og lektier i Min Uddannelse. 

Skolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær.

Skolen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for alle parter.

Forældre gør:

  • Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang på Aula og via ugeplaner. 
  • Via Aula og Min Uddannelse registrerer forældre fravær inden kl.8 og anmodning om ekstraordinær frihed (fravær uden sygdom).
  • Forældrene kontakter skolens ansatte inden for deres træffetider. Telefonisk kontakt bruges kun efter aftale via Aula. SMS kan sendes i akutte tilfælde, som kræver akut handling her og nu.
  • Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien (fx skilsmisse, flytning, sygdom), som har betydning for elevens skolegang.
  • Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager som udgangspunkt direkte kontakt til klasseteamet med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til skoleledelsen.
  • Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn foregået i skoletiden, kontakter først og fremmest teamet. Teamet tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Skolen kan inddrage relevante ansatte på skolen, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.
  • Forældre, der oplever bekymringer og hændelser uden for skoletiden tager som udgangspunkt kontakt til relevante forældre, SSP eller andre.
  • Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.

Vedtaget i skolebestyrelsen d.6.7.2023

Formål

  • Vi ønsker, at skole/hjem samarbejdet på Vipperød og Ågerup skole bidrager til elevernes trivsel, samt at forældre og skole i samarbejdet bidrager aktivt.

Mål

  • At skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.

Hvordan gør vi det?

God kommunikation er en forudsætning for et godt skole/hjem samarbejde. Vi forventer af hinanden, at der holdes en god og anerkendende tone, man lytter til hvad der bliver sagt, og at alle indgår i en dialog. (Se princip for Kommunikation)

Vi forventer at forældre deltager aktivt i skole/hjem arbejdet og kommer til møder og arrangementer på skolen. Et godt forældresamarbejde er et godt eksempel for eleverne. 

Møder og arrangementer:

  • Skolen indkalder i god tid, så der skabes de optimale betingelser for at møde op. 
  • Skolen er forpligtet til at inddrage kontaktforældrene i planlægning og afholdelse af forældremøder. Dagsorden til forældremøde udarbejdes i samarbejde med klassens kontaktforældre. 
  • På forældremøder præsenteres skolens principper med særlig fokus på skole-hjem samarbejdet og kommunikationen.
  • På det årlige forældremøde afsættes tid til planlægning af årstidsarrangementer, legegrupper, fødselsdage mm. samt klassekontrakter omhandlende fx mobil, digitale medier, alkohol.
  • Der skal skrives referat fra forældremødet.

Som forældre kan I finde billeder og information af de ansatte på skolens hjemmeside og synligt på skolen. 

Der bliver holdt mindst en årlig skole/hjem samtale og et forældremøde. Hvis der er behov for flere, arrangerer skolen det. Det er, når skole eller forældre har ønske om yderligere samtaler eller forældremøder. 

Der bliver holdt 1 årligt socialt arrangement, hvor de voksne omkring klassen deltager. 

Nye forældre

Kontaktforældrene byder nye forældre velkomne og inviterer ind i fællesskabet. Kontaktforældrene sørger for, at sende referat fra sidste forældremøde på AULA og opfordrer alle forældre til at invitere den nye elev hjem til legeaftaler eller anden samvær uden for skoletid. 

Mål

  • Skole-hjem-samtaler giver forældrene et fyldestgørende billede af barnets faglige udbytte og trivsel, og er med til at sikre at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide.
  • Skole-hjem-samtaler er med til at sikre et samarbejde om, at alle elever udfordres i forhold til deres potentiale gennem fastsættelse af individuelle faglige og sociale mål.
  • Skole-hjem-samtaler sikrer dialog mellem lærere og forældre i forhold til fastsættelse og opnåelse af målene for barnets faglige og sociale udvikling.
  • Skole-hjem-samtaler sikrer konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige og sociale mål.
  • Skole-hjem-samtalen understøttes af meddelsesbogen samt evt. anden form for skriftligt materiale

Skolens ansvar

  • Skolen tilstræber at indkalde til skole-hjem-samtaler i tilpas god tid, og at afholde samtalerne, så alle forældre har reel mulighed for at deltage.
  • Skolen synliggør mål i meddelelsesbogen i tilpas god tid, så forældrene kan bruge dem som forberedelse til skole-hjem-samtalen.
  • Skolen indkalder en gang om året til skole-hjem-samtaler 
  • Skolen vurderer løbende, om der er brug for ekstra skole-hjem-samtaler for en elev.

Under udarbejdelse

Under udarbejdelse

Under udarbejdelse

Vedtaget i møde d. 20.10 2020

Skolebestyrelsen ønsker, at folkeskolen skal være et attraktivt og naturligt førstevalg for forældre og børn. Vores mål er, at forældre og børn vælger vores skole til, fordi vi tilbyder en skole med høj faglig kvalitet og trivsel blandt både elever og lærere.

Kildedamsskolen skal tilbyde et lokalt og kulturbærende fællesskab for forældre og elever, hvor mangfoldighed og fællesskabskultur er vigtige byggesten i vores børns almendannelse.  

Det er et mål for os, at både personale, elever og forældre er stolte af vores skole, så vi alle har lyst til at fortælle om succeserne. Samtidig er det vigtigt for os, at vi er åbne om de udfordringer, der også måtte være, og at vi støtter hinanden i at løse disse. Vi ønsker et miljø, hvor vi har lyst til at lære af hinanden, og hvor vi finder det naturligt at hjælpe hinanden. 

For skolebestyrelsen er det afgørende at skabe trygge og genkendelige rammer for vores børn, så det bliver naturligt at dyrke fællesskabet og de sociale relationer og kompetencer. For bestyrelsen er det også afgørende, at både forældre og børn føler sig involverede. Vi ser forældrene som en ressource og ønsker, at der gives og tages ansvar på tværs til glæde for børnenes trivsel. 

Det er et mål for skolebestyrelsen, at vi har et tæt samarbejde med dagtilbuddene, så overgangen fra dagtilbud til skole bliver naturlig og tryg, og så forældre og børn oplever en rød tråd i overgangen.

På Kildedamsskolen har vi udviklet følgende principper for folkeskolen som det naturlige valg:

Vi taler folkeskolen op, uden at vi samtidig vender det blinde øje til de udfordringer, der også måtte være.

Vi tilbyder undervisning af høj kvalitet, der udfordrer den enkelte elev.

Vi sikrer høj trivsel blandt vores elever, så vi har et godt udgangspunkt for den læring, der skal finde sted.

Vi sørger for, at der er nærværende og kvalificerede voksne, der bidrager til en god og anerkendende tone blandt voksne og børn.

Vi samarbejder med de lokale dagtilbud, så det bliver naturligt for forældrene at vælge folkeskolen til.

Vi har samarbejde, undervisningsforløb og kulturelle arrangementer på tværs af afdelingerne, så eleverne får kendskab til hinanden og de forskellige afdelinger. 

Vi ønsker, at vores faciliteter er inviterende og kan bruges, hvor det giver mening, og hvor der er mulighed for det i vores lokalsamfund, så vores børn har en naturlig gang på vores matrikler til gavn for den samlede trivsel og tryghed.



Feedback

Sidst opdateret

03.10.2023

Ansvarlig redaktør

Lærke Dyre Christiansson