Spring til indhold

Indsatsplan - Vold og trusler mod medarbejdere

Indsatsplan - Vold og trusler mod medarbejdere - Vipperød Skole

Situation

Denne indsatsplan har til formål at sikre en hensigtsmæssig håndtering af episoder, hvor en medarbejder er blevet udsat for vold/overgreb eller trusler om vold.

 

Definition på vold/overgreb:

  • Er en påtvungen krænkelse eller overskridende handling.

Vold/overgreb kan være af både fysisk og/eller psykisk karakter:

  • Fysisk i form af et korporligt overfald, slag, spark, bid, spyt, kasten med ting, at blive tilbageholdt.
  • Psykisk i form af verbale ’overfald’, verbale/skriftlige trusler, mobning.

Alarmering

  • Ved behov for akut lægehjælp ringes 112.

Ved opkald til 112 skal du oplyse:

  • Hvor du skal bruge hjælpen (by/postnummer, præcis adresse/bygning/etage).
  • Hvad der er sket.
  • Hvor mange der har brug for hjælp.
  • Hvorfra du ringer.
  • Hvem du er.

Efter opkald til 112 skal du altid:

  • Tage imod hjælpen på det aftalte mødested.
  • Informere din ledelse.
  • Pædagogiske ledere 
  • Pædagogiske ledere tager imod/guider/supporterer hjælpen (112).
  • Pædagogiske ledere kontakter Skoleleder, som tager stilling til om den centrale krisestab skal aktiveres

Opgaver

  • Stop volden/overgrebet. Det gælder akut opstået såvel som handlinger begået over tid.
  • Sørg for hjælp til den, der har været udsat for akut opstået vold. Vurder behovet for lægehjælp/112.
  • Sørg for psykisk førstehjælp* umiddelbart efter episoden – for den voldsramte såvel som for de børn og voksne, der har overværet episoden.
  • At tale med/berolige øvrige børn og voksne som er bekendte med hændelsen men ikke har overværet den.
  • At tage kontakt til hjemmet/forældrene.
  • At vurdere/beslutte om der er grundlag for politianmeldelse.

Handling

 

Straks:

  • Få stoppet volden/overgrebet og hjælp den voldsramte. Vurder behovet for akut hjælp (ring 112).
  • Tilkald - hvis nødvendigt og muligt - hjælp og assistance, fx fra kolleger.
  • Er der børn til stede, så sørg for at skærme og samle dem i sikkerhed.
  • Giv/sørg for kollegial psykisk førstehjælp* til den tilskadekomne, vidner, og andre involverede.

*SÅDAN YDER DU KOLLEGIAL PSYKISK FØRSTEHJÆLP I TILFÆLDE AF VOLD ELLER TRUSLER:

  • Lad ikke den voldsramte være alene.
  • Skab ro og tryghed.
  • Lyt – lad den voldsramte fortælle (igen og igen), hvad der er sket.  
  • Undgå at kritisere den voldsramtes handlinger.
  • Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende.
  • Følg evt. den voldsramte hjem.
  • Sørg for at han/hun ikke er alene det første døgn.
  • Ledsag den voldsramte til skadestuen, hvis det er påkrævet.

Handlinger umiddelbart efter hændelsen:

  • Pædagogiske ledere kontakter skoleleder
  • Pædagogiske ledere sørger for at den/de kriseramte får fortsat hjælp.
  • Pædagogiske ledere kontakter skoleleder, som tager stilling til om den centrale krisestab skal aktiveres.
  • Pædagogiske ledere eller skoleleder informerer andre relevante parter: ansatte og børn, AMR/TRIO.  
  • Er volden eller trusler om vold begået af elev/barn i skole/institution kontaktes hjemmet af den Pædagogiske ledere, og skolen/institutionen beslutter hvad der skal ske (evt. hjemsendelse).
  • Pædagogisk leder eller skoleleder beslutter, om der er grundlag for politianmeldelse.

 

Opfølgning:

 

  • Ulykken anmeldes til arbejdstilsynet (arbejdsskade-anmeldelse).
  • Pædagogiske ledere følger op på den volds-/kriseramte og andre involverede parter.
  • Pædagogiske ledere vurderer behovet for fortsat krisehjælp.

 

Ledelse og organisation

Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformationer. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne. 

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats.
  • Pædagogiske ledere eller skoleleder ’leder’ indsatsen, evt. indtil Læring & Trivsels centrale krisestab tager over.
  • Pædagogiske ledere eller skoleleder har ansvar for kommunikation og opfølgning.
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres af Chef for Læring og Trivsel i samarbejde med kommunikationsafdelingen.

Bemanding og udstyr

I akutte tilfælde:

Benyt førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk

Hent hjertestarter-appen Trygfonden Hjertestart til din mobilltf. og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter.

Anvender dit arbejdssted ambulancebreve benyttes disse. Et ambulancebrev indeholder oplysninger om hvilke nærmeste kollegaer den voldsramte ønsker skal hjælpe, samt hvilke personer der kan yde omsorg i hjemmet.

Kommunikation

  • Pædagogiske ledere kontakter skoleleder snarest muligt samme dag.
  • Pædagogisk leder eller skoleleder kontakter TRIO/AMR.
  • Pædagogisk leder eller skoleleder informerer chef for Læring og Trivsel, Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk
  • (alternativt leder af Fagcenter for Læring og Trivsel)
  • Chef for Læring & Trivsel vurderer, om kommunens centrale krisestab skal aktiveres.
  • Information sker så vidt muligt efter aftale med den voldsramte og/eller de nærmeste kollegaer og pårørende (evt. i henhold til ambulancebrev).
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres af chef for Læring og Trivsel i samarbejde med kommunikationsafdelingen.

Kontaktoplysninger

  • Alarmcentralen 112.
  • Pædagogiske ledere

    Trine Sustmann Sørensen
    trsso@holb.dk
    72362808

    Karina Mouritsen
    karmo@holb.dk
    72367405

    Skoleleder

    Nina Gregers Faxe
    nigfa@holb.dk
    24616144

    Chef for Læring og Trivsel

    Karina Møller
    kmoll@holb.dk
    72362062

    Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel

    Lasse Sømmergaard
    lasso@holb.dk
    72363673

  • Kommunens HR-afdeling ift. psykologhjælp: https://intranet/psykologerne / psykolog@holb.dk
  • Kommunens presse-/kommunikationsenhed: presse@holb.dk /ansvarlig leder: Karen Breiner Nielsen 72365885, kabrn@holb.dk

Evt. andre opmærksomhedspunkter

Sådan yder du psykisk førstehjælp:

  • Lad ikke personen være alene.
  • Skab ro og tryghed.
  • Lyt – lad personen fortælle (igen og igen), hvad der er sket.
  • Undgå at kritisere personens handlinger.
  • Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende.
  • Følg evt. personen hjem.
  • Sørg for at han/hun ikke er alene det første døgn.
  • Ledsag personen til skadestuen, hvis det er påkrævet

Opdatering/ændring

Opdateret af Lærke Christiansson den 28-02-2024



Feedback

Sidst opdateret

28.02.2024

Ansvarlig redaktør

Lærke Dyre Christiansson