Spring til indhold

Indsatsplan – Børn der forlader en institution eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l.

Indsatsplan – Børn der forlader en institution eller forsvinder i forbindelse med ekskursioner, ture o.l.

- Ågerup Skole

Situation

Denne indsatsplan handler om de situationer, hvor et barn forsvinder fra eller forlader en institution. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrskoler, ekskursioner mm.

Alarmering

Alarmering kan komme fra andre børn, ansatte eller øvrige personer, som har observeret et barn, der vækker bekymring, idet barnet færdes på egen hånd

Den, der modtager beskeden om et bortkommet barn, alarmerer pædagogisk leder Sune Leibrandt.

pædagogisk leder

  • vurderer behovet for yderligere alarmering (afhængigt af borteværende tid, alder, omgivelser…)
  • varetager alarmeringen af forældre.
Vurderer behovet for og kontakter evt. den centrale krisestab.

Opgaver

  • Led efter barnet.
  • Ring evt. 112 – afhængigt af tid/varighed, alder osv.
  • pædagogisk leder vurderer, hvad der yderligere er behov for, hvis ikke alarmering af myndighederne finder sted.

Indskoling/mellemtrin

  • At finde eleven og, afhængigt af elevens tilstand, at skabe tryghed for eleven.
  • Brug evt. en kammerat til at komme i kontakt med eleven via mobiltelefon.
  • pædagogisk leder vurderer behovet for at indkalde forældrene til samtale.

Handling

 

Straks

  • Led efter barnet. Vurder behovet for evt. at omfordele nogle ressourcer, så der både kan ledes efter det bortkomne barn såvel som tages hånd om de øvrige børn.
  • Tilkald nødvendig hjælp – fx fra kolleger eller 112.
  • Afhængigt af alder vurderes det, hvordan øvrige elever kan indgå i at finde ud af, hvor eleven opholder sig.
  • Skab tryghed for barnet, når det er fundet, samt for den øvrige børnegruppe.

 

Umiddelbart efter/ resten af dagen  

  • Informer relevante pårørende, ansatte, presse osv.
  • Informer relevante kammerater etc.

 

Opfølgning

Uddrag og overdrag umiddelbar læring af situationen.

Sikre tryghed i den øvrige forældregruppe og børnegruppe – afhængigt af, hvad der er sket.

 

Ledelse og organisation

Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformation. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.  

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats.
  • pædagogisk leder ’leder’ indsatsen, evt. indtil Læring og Trivsels centrale krisestab tager over.

pædagogisk leder eller skoleleder har ansvaret for kommunikation og opfølgning.

Bemanding og udstyr

 

Kommunikation

  • Pædagogisk leder informerer skoleleder og Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk  snarest muligt samme dag.
  • Chef for Læring og Trivsel, håndterer evt. presse-henvendelse i samarbejde med kommunikations-afdelingen.

Kontaktoplysninger

  • Alarmcentralen 112.
  • Pædagogisk leder

    Troels Lundgård Hansen
    troh@holb.dk
    72368795

    Skoleleder

  • Nina Gregers Faxe
    nigfa@holb.dk
    24616144

  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 72 36 20 62, kmoll@holb.dk
  • Alternativt leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 72 36 36 73, lasso@holb.dk

Evt. andre opmærksomhedspunkter

*SÅDAN YDER DU PSYKISK FØRSTEHJÆLP:

  • Lad ikke den berørte person være alene.
  • Skab ro og tryghed omkring ham/hende.
  • Lyt – lad personen fortælle (gerne igen og igen), hvad der er sket.  
  • Undgå at kritisere personens handlinger.
  • Hjælpe evt. med at kontakte familie og pårørende.
  • Følg evt. personen hjem.
  • Sørg for at han/hun ikke er alene det første døgn.

Opdateret/ændret

Opdateret af Lærke Christiansson den 28-02-2024

 



Feedback

Sidst opdateret

28.02.2024

Ansvarlig redaktør

Lærke Dyre Christiansson