Her på siden kan du læse om Ågerup Skoles værdier og få praktisk info om skolen

Hvem er vi?
Ågerup Skole er beliggende på et dejligt overskueligt område, skrånende ned mod bunden af Isefjord mellem kirke, fjord og campingplads.
Skolen har 0. til 6.klasse, og på samme område ligger institutionen Ågerup Børnehus, som huser vuggestue og børnehave. Sammen har vi mange års gode erfaringer med samarbejde på kryds og tværs.

Luk alle
Åben alle
  • Fælles forpligtende samtaler omkring barnet.
  • At vi orienteres ved væsentlige ændringer i familielivet (skilsmisse, alvorlig sygdom, dødsfald o.lign), da dette kan være af væsentlig betydning for vores forståelse af barnets reaktioner og trivsel.
  • At barnets stamkort opdateres i Aula f.eks. ved ny adresse eller telefonnummer.
  • At barnet har tøj med navn samt fodtøj der passer til årstiden både inde og ude.
  • At du som forælder tager medansvar for, at barnets garderobe er “ryddelig” når institutionen forlades.
  • At der tales positivt om sfo, personale og andre børn og forældre.
  • Vi opfordrer til at legeaftaler laves hjemmefra.
  • Medbragt legetøj, iPad, telefon, løbehjul, kælke etc. er på eget ansvar.

Hver morgen starter vi dagen med fælles morgensang og aktuelle meddelelser i vores morgensangslokale. Herefter går børnene ud i hver sin klasse. Med jævne mellemrum holder vi også fælles skolekomsammen i vores gymnastiksal, hvor der er underholdning.
Vores undervisningslokaler er nye, lyse og velindrettede. Vores udendørsarealer er lige så dejlige, med nyindrettede legeområder til skole-, børnehave- og vuggestuebørn med skoleskov, bålhus med indlagt vand og el, svævebane, Tarzanbane, rutsjebaner, multibane, boldbane, sandkasser og meget mere.

Indskolingen på Ågerup Skole er 0.-2. klasse i år. I første omgang er 0. klasserne ikke med til valgfag, da de nye børn skal have tid til at finde sig til rette i deres nye fællesskaber.

Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
8:00-8:45 Træningsbånd Træningsbånd Træningsbånd Træningsbånd Træningsbånd
8:45-9:30 Basis Basis Basis Basis Basis
9:50-10:35 Basis Basis Basis Basis Basis
10:45-11:20 Basis Basis Basis Basis Basis
12:00-12:45 Valghold Valghold Valghold Valghold Valghold
12:45-13:30   Valghold   Valghold

På mellemtrinnet er der linje-dag hver onsdag. Her har de altså deres basisfag mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Klasserne på mellemtrinnet på Ågerup og Vipperød Skole blandes om onsdagen til linjedag. Der udbydes to linjefagshold på Ågerup og fem på Vipperød. Eleverne møder ind de dage på den matrikel deres linjefag er, og de kan fortsætte i SFO- og Klub det pågældende sted.

Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
8:00-8:45 Basis Basis Linje Basis Basis
8:45-9:30 Basis Basis Linje Basis Basis
9:50-10:35 Basis Basis Linje Basis Basis
10:45-11:20 Basis Basis Linje Basis Basis
12:00-12:45 Basis Basis Linje Basis Basis
12:45-13:30 Basis Basis   Basis Basis

Indskolingen

Drama: Der skal arbejdes med forskellige dramaøvelser. Måske laver vi et lille stykke og besøger de lokale teatre i byen
Billedkunst: Så vil arbejde med at tegne og male på papir. Vi skal øve os i at bruge forskellige teknikker.
På eventyr med Ida og Emil: Spil på pc med Ida og Emil, som tager med dig på eventyr.
Spillets Verden: Børnene skal selv designe og male deres egne spil bræt, brikker og terninger. Og der skal laves regler for spillets fremgang.
Krible-krable i naturen: undersøge naturen i nærområdet og lære at begå os i naturen.
Gåder, spil og grublerier: Vi spiller forskellige brætspil og kortspil, løser gåder, matematiske grublerier, og hjernevrider opgaver.

Mellemtrinnet

Idræt: Sport og idræt i forskellige retninger, både i sportsbyen og lokalt i Vipperød
Jorden rundt: Bliv klogere på andre kulturer, smag ny mad og prøv andre traditioner
Madkundskab: Lave mad med årstidens råvarer, smage nye smage, konsistenser, god hygiejne.
Kampsport: Taekwondo, spark, slag og blokering. Træning af kroppen og smidighed.
UD og SE: Væk fra klasselokalet od i verden. Kultur i nærområdet, cykelture og bus og tog
Billedkunst: Male malerier, blande farver. Se på kunstværker, forme skulpturer, lege med ler.
Hip Hip, rap og graffiti: Rappens historie i USA og Danmark, lytte til musik, prøve selv.

kampsport

Vi skaber læringsmiljøer, hvor børn udvikler sig optimalt i forhold til deres potentiale. Vi tager udgangspunkt i en anerkendende pædagogik. Det betyder, at alle gennem nysgerrighed skaber en relation til hinanden, således at alle føler sig set, hørt, forstået og dermed anerkendt.
I hele dit barns skolegang vil dygtige lærere, pædagoger, ledelsen og skolebestyrelsen være optaget af, at dit barn lærer og udvikler sig, og at hver dag er en god skoledag.

løbehjul

Sidst opdateret

05.01.2024

Ansvarlig redaktør

Lærke Dyre Christiansson

Skolestart 2023/2024

Har du et barn, der er født i 2017 og skal starte i skole næste år, kan du skrive dit barn op her.

Troels Lundgård Hansen

Konstitueret pædagogisk leder for Ågerup Skole